onsdag 9 mars 2011

Varför väljer vi att bo där vi bor?

Jag läste någonstans något om att våra förfäder föredrog att bo med närhet till vatten. Jag tror nog att vi moderna människor har samma primitiva instinkt. Jag vet inte vad det är som lockar men håll med om att det har sin tjusning på sommarmorgonen när dimman lättar på en spegelblank yta och på kvällen när solstrålarna glittrar i krusningarna.
 1. Utsikt
Det var den här utsikten som lockade när vi hittade tomten. En liten mälarvik - igenvuxen men ack så skön att vila ögonen på. Det där med en tomt med sluttning och sand tänkte jag inte så mycket på just då.

2. Utsikten idag
Numera skymms samma utsikt av en garagegavel. Det har sina fördelar eftersom det går en väg mellan garaget och sjön. Garaget fungerar som ett utmärkt bullerskydd och dessutom tar garaget upp en hel del av sluttningen.


3. En skyddad plats i solen
Bredvid huvudentrén finns två gungstolar. Här kan jag sitta och se solen gå ned över viken. Till vänster syns en del av den första Megawall-muren som byggdes för att fånga upp höjdskillnaden mot grannens tomt. Det finns en fördel med alla dessa murar - de är ca 70-90 cm höga så jag slipper kröka rygg då jag rensar ogräs i rabatterna.


4. Bit för bit ...
För att inte ge upp så har jag bestämt mig för att anlägga tomten bit för bit. Alltså att se till att ett par kvadratmeter blir klara - riktigt klara - innan man ger sig i kast med nästa projekt. Ungefär som när man bygger ett stort pussel. Det innebär nu (efter snart 4 år) att jag både har grundläggande anläggningsarbeten på programmet i sommar men att jag också får roa mig mer traditionellt trädgårdsarbete - plantera, vattna, klippa gräs och påta i jorden.


5. ...mera sten
Jag har valt att täcka en av rabatterna med marmorkross (se också bild 2 som visar rabatten ovanifrån). Min tanke var att det skulle se ljust ut då murarna ibland i vått tillstånd kan bli ganska mörka och de vetter mot norr. Så här i efterhand så blev det nog inte så lyckat att blanda allt för många olika sorters sten. Här kommer jag förmodligen att byta marmorkrosset till gårdsgrus som passar bättre med mina övriga anläggningar.


6. Rådjurssäkert
På det högst belägna murkrönet kan jag välja växter som rådjuren normalt mumsar i sig tex tulpaner och kärleksört.

Jag är väldigt glad att jag bor där jag bor - trots allt arbete som jag vet ligger framför mig. Just nu kan jag varva jobb med vila och trädgårdsnöje. Visst är jag lyckligt lottad!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar