lördag 12 mars 2011

Planer & förberedelser inför våren 2011

I huvudet har jag planerat vad jag skall pyssla med i vår. Planen är att anlägga en grusgång och en gräsmatta på husets östra sida. Ett par rabatter inom samma område är också inplanerade.

Jag har redan grusgång runt husets tre övriga sidor och skall fortsätta med samma grus på denna sista gång som får löpa längs husväggen. Alla grusgångar är inramade med storgatsten som gjutits fast som en avgränsning mot gräsmattan.

1. Storgatsten som ram
Den här bilden visar hur storgatstenen ligger ganska djupt negrävd. Tanken är att det skall vara lätt att klippa gräset över stenen och det skall vara ett effektivt hinder för att hindra gräsrötternas krypande in i grusgången.

2. Gatsten
Jag har precis gjort sässongens första inköp av material - gatsten. Denna gatsten skall jag bära upp till baksidan av huset (östersidan) och gjuta fast som gräns mellan gräsmatta och grusgång.


3. Kvalitet
Den allra vackraste och dyraste gatstenen är den begagnade. Begagnad gatsten har slitits mjuk av hästar, skosulor och bilar under många år och är mjuk och skön att gå på. Jag blev överlycklig när jag fick tag i säckarna.


4. Verktyg i vila
Cementblandaren  och skottkärran har fått vila uner hela vintern i carporten. Borstade bort lite spindelväv och konstaterade att däcket behövde pumpas men grejorna är definitivt beredda på en ny tuff sässong.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar