söndag 20 mars 2011

Snösmälting

Nu har börjar vintern äntligen ta slut. Två dagar med gassande marssol har satt fart på snösmältningen. Visserligen är de klara månljusa nätterna gnistrande kalla men det kompenseras väl med de soliga dagarna.

Min trädgård har ännu inte några vårblommor - den ligger lite för skuggigt och utsatt. Solen står ännu ganska lågt men mitt på dagen så når strålarna fram även till min trädgård och sätter fart på snösmältningen. Det droppar och porlar och småfåglarnas kvittrande är ett vackert ackompanjemang.

1.) Snödriva efter takras
Det ligger fortfarande kvar en driva på balkongen. Snön som rasade från taket blev till en driva som var en dryg meter hög när den var som störst. Så här med facit i handen kan man konstatera att tak inte skall luta mot någon utbyggnad, typ plasttak, växthus eller balkong. Snö är tung och kan förstöra mycket.

 2.) Trädgårdsmöbler
Trädgårdsmöblerna fick stå ute denna vinter. Inte helt lyckat men snön kom så snabbt i november. Det ser ut som om de har klarat sig och behöver bara tvättas av med lite såpvatten längre fram i vår.

 3.) Behandlat trägolv
Alla som minns sommaren 2010 kommer ihåg att den var väldigt varm och torr. När torrperioden hade varat ett par veckor så såg mitt obehandlade balkonggolv väldigt sprucket, grått och eländigt ut. Jag köpte träolja med pigment i och oljade golvet två gånger och jag vill lova att det torra trät sög åt sig olja.

4) Oljan fungerar
Nu går det att se att denna oljebehandling gett resultat - smältvattnet ligger som små sjöar på trät och de torra ytorna är verkligen torra.

 5.) Smältvatten
Under balkonggolvet finns det plåtar som leder ned smältvattnet i stuprör. Det droppar på ganska bra i dessa stuprör just nu. Hela entregången har blivit snöfri.

 6.)Krukor ute
I vårsolen såg mina krukor vid entrén lite vissna och tråkiga ut. Ljungen börjar torka och vissna och tuvan med prydnadsgräs (blåsvingel) ser ganska torr och vissen ut. Men ännu är det för tidigt att sätta ut något nytt och trevligt i krukorna.

 7.) Val av material till entrétrapp
Ett av mina högst prioriterade projekt just nu till våren är entrétrappan. Just nu består den endast av en betongklump. Planen var att den skulle kläs med granit. Men det har inte blivit gjort och dessutom visade det sig att betongklumpen blev ca 1 cm för hög för de 3 cm tjocka granitplattorna. Nu har jag andra planer och funderar att klä trappan i samma klinker som jag har inne i hallen. När dörren är öppen skulle utetrappan se ut som en förlängning av hallen.

8.) Ytskickt entrétrappa
Ytan på trappan slarvade jag med när jag gjöt den. Tror och hoppas att sättmassan för klinkerplattorna fyller ojämnheter så att jag trots allt får en plan yta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar