tisdag 11 oktober 2011

Gjuta trappsteg i cement

En trappa jag byggt är en cementtrappa med löst lagda steg. Dvs jag har gjutit varje steg för sig i en gjutform av form-plyfa. När cementen brunnit klart har jag skruvat isär formen och vänt upp-och-ned på steget. Ytan som blir på trappsteget blir väldigt slät och fin och skön att gå på. För att få lite enhetlighet har jag också gjutit vanliga trampsteg som ligger i grusgången fram till trappan.

Tekniken är alltså som att baka en sockerkaka. Jag ska försöka beskriva nedan hur jag gått tillväga.

1. Bygg form
Bygg en eller flera lådor av form-plyfa. Jag valde måtten 70x40x15 (Alltså 70 brett steg, 40 cm djupt och 15 cm högt). Dessutom satte jag ett par plankor i framkant så att trappstäget fick en liten "näsa". Skruva ihop formen med trallskruv och förstärk med plankor. Tänk på att du förmodligen kommer att återanvända formen ett antal gånger. Dock brukar den bli sliten efter ca 5 gjutningar.

2. Förbered gjutning
Innan du börjar blanda cement skall du se till att du har smort formen med olja (matolja går bra men även motorolja eller annan olja funkar). Se till att du klipper till lagom stora armeringsnät som du kan peta ned i cementen. Jag har endast ett nät som täcker hela trappsteget och som ligger ca 1-2 cm från trampytan. 
Ett steg av den här storleken väger nästan 100kg om man enbart använder cement. Jag köpte lecablock och stoppade ner i cementen för att minska vikten.
Slutligen: se till att formarna ligger plant (gärna med vattenpass) så att inte stegen lutar åt något håll.

3. Blanda cement och gjut
Har du en cementblandare ska du använda den. Har du ingen - låna en av grannen eller någon bekant. Det är sjukt mycket cement det går åt. Jag har blandat 1/4 - alltså 1 del cement och 4 delar sand. För att ge lite vägledning hur mycket det går åt:
1 säck cementpulver, 4 hinkar sand, 1 litet lecablock = 2 trappsteg och 2 marksteg

Fyll först formen med 5-6 cm cement. Knacka försiktigt med en hammare ett par minuter så att du inte har några luftbubblor i botten - alltså den yta som kommer att bli själva trampsteget. lägg i armeringsnätet och tryck ned det i cementen. Häll i lite mer cement och lägg i lecablocket. Se till att du fyller formen med cement och skruva fast en planka tvärs över så att inte lecablocket "flyter" upp.

4. Vänta medan det brinner
Direkt när du har gjutit färdigt ska du täcka formen med plast. Vattna lite på formen redan samma dag och sen två gånger om dagen i minst tre, helst fyra, dagar.
Skruva isär formen och dra av alla kanter med en planka eller sten så du inte får gjutskägg på trappsteget.Låt steget torka ett par dagar till innan du börjar hantera det för våldsamt.

5. Lägg det på plats
När du har ett par steg kan du lägga dem på plats där du vill ha dem. Se till att du har ett väl preparerat underlag och använd vattenpass. Lägg stegen lite omlott så att stegets framkant vilar några centimeter på steget under.
På ovanstående bild kan du se hur trappstegen ser ut i profil. Jag valde att göra en liten "näsa" i framkant bara för att det skulle se lite snyggare ut. 
Fördelen med att gjuta i en form är framförallt att ytan som kommer uppåt - alltså den som man ska stå på - blir slät och fin. Detta under förutsättning att man lyckas bli av med alla luftbubblor. I mina trappsteg valde jag att sätta en liten personlig prägel genom att göra små fotsteg i ena kanten. Fotstegen klippte jag ut av en mjölkkartong och limmade fast med vanligt hobby-lim i botten på formen. När trappsteget brunnit klart pillade jag bort pappret från cementen. Dessvärre går dessa pappers-fotsteg bara att använda en gång så det gick åt en del tid till att klippa små fotsteg av kartong.
Vanligt gårdsgrus ramar in trappan.Under gårdsgruset ligger en markduk som gör att ogräset inte får fäste så djupt.

2 kommentarer:

  1. Vilket jobb att gjuta alla stenar. Hur lång tid tog det? För jag antar att du inte gjorde alla samtidigt. Det ser väldigt proffsigt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä..., jag gjöt 2 trappsteg och 2 trampsteg i taget. Hade bara gjort så många gjutformar. Det fick bli byggande i omgångar.

      Radera