fredag 4 mars 2011

Lägga kullersten - stenkul pyssel!

Det finns en fördel med att ha en tomt som är en fd grusgrop: man blir självförsörjande på sand och sten i alla sorlekar!

Så..., man tager vad man haver när man anlägger sin trädgård. Jag tänkte passa på att visa mitt första kullerstensprojekt som jag gjorde bakom garaget. Anledningen till att jag började bakom garaget var att jag inte visste om det skulle bli snyggt och funka. Ser det för illa ut så är det i alla fall dolt bakom garaget.

1. Led bort vatten
Gräsmattan sluttar mot garagegaveln. Garaget är ett suteränghus som fungerar som en stödmur så. Men då gräsmattan lutar lite mot garagegaveln så finns alltid risk för fuktskador. Därför har jag mot gaveln gjort ett litet dike i kullersten som skall säkra upp så att eventuellt vatten rinner från garaget ned i diket. På första bilden har jag börjat med kullersten och ett litet trappsteg ned från gräsmattan.


2. Skapa trappsteg
Om man förflyttar sig till andra hållet så syns trappsteget lite bättre. Det har jag byggt i stående storgatstenar som jag gjutit fast i cement så att de bildar en kant mot gräsmattan.

3. Det här behöver du för kullerstensläggning
Vad behöver man då ha? Jo - till att börja med '

a) rensas hela ytan på ogräs.

b) Sen ser man till att det inte finns något jordlager som frosten kan spränga sönder. Även här kan jag skratta mig lycklig eftersom jag slipper gräva tung lerjord - jag har ju bara sand!

c) Lägg på en markduk.

d) Häll sättsand på duken (jag slipper köpa sand eftersom jag har prima sand själv)



4. Att sätta stenen
När jag lägger kullersten brukar jag blanda cementpulver i sanden och "torr-lägga". Alltså inget vatten - jobba enbart med en blandning av torr sand och torr cement. Det behövs inte så mycket cementpulver. När man avslutat jobbet kan det spolas med vatten. Då brinner sand och cement ihop och det blir en lagom hållbar stensättning. Det bästa är att den är lätt att bryta upp om man skulle tröttna.


 5. Förbered planteringsgrop
Jag förberedde en del planteringsgropar innan jag lade på markduken. Det innebar att jag grävde en ordentlig grop och fyllde med fin kompostjord. Därefter lade jag över markduken och satte stenen men lämnade en ring så att jag sedan - när jag inhandlat växter - bara behövde skära bort markduken och plantera.

 6. Välj sida på stenen
När man sätter kullersten är det som att lägga pussel. Titta på varje sten och försök hitta den slätaste eller vackraste sidan. Sträva efter att sätta stenarna så tätt som möjligt. Knacka ned dem med en stenhammare så att hela ytan blir så jämn som möjligt. Om du kan sätta ned stenen på högkant sitter den bäst.

7. Nytta med nöje
Det tar lite tid och man får bära en hel del sten. Men det är roligare än att träna på gym. Här ovan har jag satt kullersten längs en lång bit av garaget. På ytan mellan muren och kullerstenen skall det bli en liten grusgång med gårdsgrus.

8. Fixera de formgivande stenarna
Här håller jag på att gjuta fast stenarna till trappsteget. Dessa gatstenar har jag gjutit med riktig betong så att de sitter ordentligt. Även de stora stenarna mot trappstegets kant mot kullerstenen har jag gjutit fast i betong så att det inte skall pressas sönder.

 9. Ogrässpärr
När cementblandaren var igång så passade jag på att gjuta ett par trappsteg till. Dessutom gjöt jag fast en rad med betongstenar som fick bilda gräns mot grannens tomt. Förhoppningsvis stoppar det även mot ogräsrötter.

10. Dekorstenar
Här passade jag på att ta några bilder från andra sidan av garaget - den del som vetter mot vägen. Här har jag också lagt sten av olika storlekar, även dessa hittade på tomten. Hela anrättningen är inramad med storgatsten som jag gjutit fast. Men de stora stenarna behöver inte gjutas - de väger flera hundra kilo styck och har flyttats dit med grävskopa.

 11.  Gräs och grus
Vanligt gårdsgrus har fått fungera som underlag för mina grästuvor: Blåsvingel (uppdrivet från frö) och Elefantgräs. Rabatten som ligger ovan har en nyplanterad Rubekia (Magnus). Bakom syns ulleternell, även den en av mina favoriter.

 12. Plantera i planteringsgroparna
Så var det då dax för plantering. Jag skar bort markduken och vattnade ordentligt i planteringsgropen. En röd perukbuske fick äran att i framtiden stå och dölja infarten till gången bakom garaget.

 13. Färdigplanterat
Så var äntligen plantorna på plats i planteringsgropen. Blev inte färdg med gången. Nya tag skall tas i vår då kullerstenen skall läggas färdigt och trappstegen bli klara.

14. Mer om kullerstenssättning
För den som vill läsa mer om kullerstenssättning finns följande länkar
http://www.husohem.se/Fixa/Gor-det-sjalv/Lagga-kullersten/
http://smalltownstyle.blogg.se/2010/june/att-stenlagga-en-tradgardsgang.html
För er som vill göra något helt annat - bo i Tentipi på en egen ö i Jämtland tex




3 kommentarer:

  1. Hej! Tack för alla bra tips! Funderar på att lägga kullerstenar på min "parkering" ute på mitt torp, idag ligger det fula betongplattor där... Förhoppningsvis är förarbetet redan gjort och jag bara kan lägga på lite mer sätt sand, får se vad jag hittar under plattorna.

    Andrea

    SvaraRadera
  2. Hejsan. Tänkte bara höra vad det är för slags cementpulver du använder och vart man kan få tag på det?
    Tack på förhand
    //Alexandra

    SvaraRadera
  3. Hej Alexandra,

    jag brukar använda vanligt enkelt billigt cement-bruk - alltså cement som skall blandas med sand. Jag har köpt påsar som heter "Cement Std P" på varuhuset Bauhaus (kostar ca 33:-/st 20kg)
    Blandningen i sanden har varit lite på en höft - skulle uppskatta till 1 del cement och 5-6 delar sand.

    http://www.bauhaus.se/webshop/bygg/mura/cement-bruk/cement-20kg.html

    Lycka till!

    SvaraRadera