torsdag 21 april 2011

De första vårblommorna

Tomten ligger nära vattnet och det är inte mer än en knapp vecka sedan isen försvann från sjön. Det gör att våren kommer väldigt sent i mina rabatter. De första blommorna jag har nu är våriris och påskliljor - övriga lökväxter tycks ha blivit rådjursföda.


 Jag passade på att gå ut och ta några bilder när jag hade tröttnat på att bära jord och solen började gå ned. Dessvärre syns det inte på bilden hur stilla och skön kvällen var. Inte heller hela kören av fågelkvitter kan jag dela med mig av. Men ni får tro mig poå mitt ord - det var en väldigt vacker skärtorsdagskväll!

På bordet står mina påskliljor. I den rosa krukan har jag planterat fjolårets miniatyrpåskliljor som jag hade grävt ned i trädgården. I år har de blivit ännu mindre och näpnare.

 Här på murkrönet skall jag anlägga lite buskage och plantera lite blommor i framkant. Grannen har en häck av brudspirea som blir väldigt vacker på sommaren. Dessvärre skuggar den min rabatt så jag skall se till att välja växter som gillar skugga.  Funkia borde funka.
 En del av rabatten på murkrönet är redan färdigställd. Här har jag planterat botaniska tulpaner. Hit når inte rådjuren så de får vara ifred. De kommer nog att så ut om en vecka eller så.

 I söndags passade jag på att köpa lite blommor och plantera i mina höganäskrus. I det ena kruset har jag satt en hortentia som jag har haft inne och som nästan håller på att dö. Den skall få en sista chans i krukan. I det andra kruset har jag kombinerat pelargon och oregano. Perfekt att ha utanför köksdörren.

 På entretrappan har jag ett par småkrukor som jag skall placera ut på lite mer strategiska ställen lite längre fram. Har glömt namnet på denna stenpartiväxt börjar på L....

 Tusensköna är näpen i kruka till att börja med men skall så småningom hamna i någon av rabatterna.

 Strandtrift i kombination med egen sådd av blåsvingel. Skall också hamna i en sandig rabatt lite längre fram i sommar men får nu till en början pryda entrén.


 Så...., bort med all torr ljung och in med vårens första näpna blommor. Det känns verkligen kul att komma hem på eftermiddagarna när man möts av dessa rosa små vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar