tisdag 1 mars 2016

Att sova i Nordisk flora

Tänk på att du tillbringar väldigt stor del av ditt liv i sovrummet. Visserligen har du ögonen stängda under en stor del av denna tid men hjärnan arbetar och bearbetar intryck. Det sista du ser innan du stänger ögonen är därför viktigt tror jag. Att få vila ögonen på en växt - om än tecknad - är nog en nyttig bild strax innan du somnar. Sen drömmer du på latin!

Sovrummet innan renoveringen
Så här såg sovrummet ut då vi köpte huset 2015. Ett ganska stort rum med snedtak och fönster mot öster. Lite dåligt med förvaring/garderober och de garderober som fanns stod placerade så de skymde ljuset från fönstret.
Kan tyckas se ljust och fint ut men nikotin-doften syns inte och den gula nikotinhinnan verkar inte ha fastnat på bild.
Tillfälligt boende
Hela första sommaren klämde vi in oss i gästrummet och nyttjade detta som sovsal för hela familjen inkl. gäster. Detta rum var minst inrökt och såg fräschast ut jämfört med övriga huset. Dessvärre fanns det en vattenskada i taket och det regnade in - men..., takrenovering var beställd.
Boende första året - vi gjorde så mysigt vi kunde
Arbete påbörjas
Vi kavlade upp ärmarna och började riva i sovrummet. Ut med allt bohag som var lämnat. Fram med kofot och hammare och började riva bort socklar, lister och golv.
Det fanns en plastmatta på golvet lagd på spånskivor. Det åkte ut.
Fönstren byttes mot treglasfönster. Taket målartvättades och målades. Väggarna spacklades och slipades. Väggarna fick också pärlspont halvvägs upp på väggen och den målades ljusgrön. Fönstren fick smyg och foder.
Ljusgrön bröstpanel
Tapetsering
Väggarna ovanför bröstpanelen målades vita. När vi städade ur huset hade jag hittat ett antal band av Nordens flora med väldigt vackra bilder i. Jag bestämde mig för att tapetsera de väggar som skulle tapetseras med sidor ur dessa band.
Mitt något annorlunda tapetbord

Jag rev ur sidorna med bilder samt några med text. Valde vilken sida som var snyggast. 

Strök på tapetklister på sida eter sida och började tapetsera längs taket.

Några böcker senare såg väggen ut så här
Detta arbete var inte så tidsödande som man kanske kan tro. Jag tittade på TV samtidigt och placerade mina boksidor en efter en på väggen.

Förvaring
Sen var det det där med förvaring. Garderober och skåp behövs ju i ett sovrum. Jag hade köpt ett antal skåpluckor på IKEAs fyndhörna och tänkte försöka använda mig av dem. Jag ville absolut inte att förvaringen skulle skymma ljuset så jag valde att sätta garderoberna mitt emot fönstren. Dessvärre är det ju snedtak där så det blev till att börja räkna och pussla.
Det jag gjorde var att regla upp så att jag fick luckorna där de passade bäst. Försökte få det så rakt som möjligt.
Förvaring

Hemmabyggd förvaring med de luckor jag hade.
Därefter klädde jag hela skapelsen med pärlspånt och målade grönt.
Så gott som färdigt resultat. Hade visst köpt fel storlek på två av lådorna.

Det fick bli ett linneskåp med glasdörr på gaveln. Näst på tur - golvet.
Golvet
Efter detta helvetesjobb med garderoberna var det så dax att ta hand om golvet. Under plastmattan och spånskivan fanns ett inte alldeles fagert undergolv med ganska stora sprickor. Jag fyllde sprickorna med övermålningsbar latex och valde en väldigt ljus grön färg och målade golvet.

Dörr
En dörr till rummet kärvade. Stämjärn och hyvel var vad som behövdes. Lite vit färg - simsalabim!
Klart dörren ska gå att stänga!
Färdigt
Det tog nästan ett år. Nu fungerar sovrummet som det ska. Möblerat med en ommålad spegelbyrå och en dubbelsäng. Det tog sin lilla tid men är nu väldigt trivsamt.
Färdigt sovrum om än lite stökigt

Lilla sovrumsfönstret. Behövs inte så många tavlor, men jag gjorde två små med hjälp av bilder från floran.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar